Ukryj wiersz lub kolumnę
Dodane przez piotr dnia November 07 2008 19:27:39
Większość nawet początkujących użytkowników Excela potrafi ukryć arkusz, wiersz lub kolumnę korzystając z kontekstowego menu (pod prawym klawiszem myszy). I większość zna niedogodność tego sposobu polegającą po prostu na ludzkiej słabości - zapominamy co i gdzie ukryliśmy, a w dużym arkuszu doprawdy ciężko to znaleźć. Znacznie przyjemniejsza pod tym względem jest funkcja GRUPUJ/ ROZGRUPUJ znajdziesz ją w tam gdzie gospodarkę danymi. Jej użycie pozostawia ślad w postaci przyjaznych w użytkowaniu oznaczeń na marginesie arkusza. Właściwie, choć nie po to powstała, funkcja ta zachowuje się tak ja ukryj/odkryj. Ma jednak jedną cechę, dzięki której bije na głowę tę ostatnią: można ukrywać hierarchicznie, tzn że możemy ukrywać nowe z już ukrytymi komórkami. Jak to działa? Zobacz w rozwinięciu newsa...

Rozszerzona zawarto¶ć newsa
Jeżeli spojrzymy na pierwszy obrazek zauważymy, że brakuje 14 wierszy i że lewy margines zawiera rysunek małego krzyżka
grupowanie przykład 1

Po kliknięciu w krzyżyk zobaczymy pierwszy poziom okrycia:

Grupowanie przykład 2

pojawił nam się rodzaj nawiasu kwadratowego opisujący zakres komórek ukrytych na pierwszym poziomie i kolejny plusik, który gdy klikniemy :

Grupowanie przykład 3

odkrywa przed nami kolejny poziom oznaczony jak poprzednio i, niespodzianka, kolejny plusik. Oczywiście już wiemy, że gdy go klikniemy...

Grupowanie przykład 4
To znajdziemy się po raz kolejny w sytuacji jak poprzednio. Możemy oczywiście kliknąć w plusik (lub w liczbę na lewym marginesie u samej góry!). Otrzymamy:
Grupowanie przykład 5

"Na co dzień" Excel wykorzystuje ten mechanizm przy sumach częściowych. My zaś możemy go używać tak jak nam pasuje.
Aby go użyć potrzebujemy dwu komend : Grupuj i Rozgrupuj. Obie można znaleźć w w menu Danych . W starszych wersjach Excela warto dodać sobie ikonki z tymi poleceniami do standardowego paska zadań.